Melyiket válasszam: a standard vagy a smart shopping kampányt?

Melyiket válasszam: a standard vagy a smart shopping kampányt?

Mielőtt létrehozod az első shopping kampányodat webshopod számára, fontos, hogy szakmailag kicsit tájékozódj az alapokról. A Google Ads kezelőfelülete akár pár perc alatt, néhány lépés segítségével végigvezethet a kampánylétrehozási folyamaton, azonban légy körültekintő. Nem mindegy ugyanis, milyen típusú shopping kampányt készítesz. Cikkünk röviden összefoglalja, mit érdemes átgondolnod és előkészítened az első sikeres shopping kampányod futtatásához.

Mi az a shopping kampány?

A shopping kampány kimondottan webshopok részére kialakított Google Ads kampánytípus. Ezen belül futnak a shopping hirdetések, melyek olyan képes hirdetések, amik már azelőtt néhány fontos részletet megmutatnak a termékedből, mielőtt az érdeklődő rákattintana a hirdetésedre.

Mint látod, van benne kép, terméknév, ár, a webshop neve. Noha a hirdetés felhasználói keresésekre jelenik meg, neked mégsem kulcsszavakat kell megadnod a kampányodban, hanem a termékeket kell feltöltened egy speciális módon, melyről hamarosan szót ejtünk. Ez azt jelenti, hogy a termékjellemzők alapján jelenik meg a hirdetés. Azt is láthatod, hogy ugyanazon a találati oldalon jelenik meg, mint a szöveges hirdetések. Akár a te szöveges és shopping hirdetésed is szerepelhet egy találati oldalon. Sőt a shopping hirdetés Google Display, YouTube és Gmail hálózatokon is megjelenhet.

Milyen feltételnek kell megfelelni, hogy shopping kampányt futtathass?

Először is, létre kell hoznod egy termékfeedet, vagyis egy speciális termék-adathalmazt, melyben a hirdetni kívánt termékeid Google által meghatározott adatai szerepelnek. Ezt általában fejlesztők készítik a webshopok számára, de egyes webshop motorok készen is kínálják pl. a Shopify, ShopRenter, UNAS stb., vagy bizonyos plugineken keresztül is történhet XML feed generálása. A termékadatokat a webshoptulajdonos manuálisan is feltöltheti egy speciális táblázatba, így is készülhet termékfeed. Ezek a feedek automatikusan frissítik a termékadatokat, pl. ár, elérhetőség, így a hirdetések mindig egyeznek a webshop termékoldali adatokkal. Amennyiben mégsem, a Google letiltja az adott terméket, amíg az adategyezés meg nem történik.

Ezenkívül regisztrálnod kell a Google Merchant Centerbe, és ott elvégezni minden fontos beállítást, pl. beírni a vállalkozás adatait, hogy melyik országba szállítasz, illetve ide kell feltölteni a termékfeedet is.

Végül, de nem utolsósorban össze kell kötnöd a Google Ads fiókodat a Google Merchant Centerrel. Google Ads hirdetéskezelés és Google Ads audit szolgáltatásaink keretében számos ügyfelünknél észleltük, hogy az összekötés korábban elmaradt.

Standard (normál) shopping kampányok

Amennyiben minden előfeltételnek megfeleltél, nincs akadálya a shopping kampány létrehozásának. Nézzük először is a standard, azaz normál shopping kampány legfontosabb tulajdonságait. Ezekben a kampányokban számos dolgot állíthatsz be manuálisan. Már eleve az ajánlattételi stratégiánál is választhatod a kézi CPC-t, amennyiben teljes kontrollt szeretnél az ajánlatok megadásánál. 

Lényeges, hogy itt a termékekhez társulnak az ajánlatok, nem pedig a kulcsszavakhoz. Keresési kulcsszavakat ugyan nem tudsz megadni, azonban kizáró kulcsszavakat igen. Nagyon fontos, hogy ezt már az elején megtedd, és később folyamatosan bővítsd, amiben segítségedre lesz a keresési kifejezések jelentés – ugyanúgy, mint a keresési kampányoknál.

Kézi CPC-n kívül cél ROAS és kattintások maximalizálása ajánlattételt is választhatsz. A kattintások maximalizálása ajánlattételt akkor érdemes választani, ha nincs vagy minimális konverziós előzményadatok vannak a hirdetni kívánt termékekhez, illetve ha fontosabb, hogy lássák a termékeket, a vásárlás másodlagos – pl. új termék tesztelésénél.

A ROAS (Return On Advertising Spend), vagyis a hirdetési kiadások célzott megtérülése. A cél ROAS ajánlattételnek akkor van létjogosultsága, ha ismerjük a konverzió értékét, vagyis webshop esetén be van állítva az e-commerce mérés, ami behúzza a termékárakat is az adatok közé. Ez alapján számolja ki a rendszer, hogy megtérülnek-e, és ha igen, mennyivel a kampányaink.

Ha ismerjük a termékkategóriánkénti profitot, ezt a cél ROAS-t külön beállíthatjuk aszerint, hogy mekkora árrés van a termékeinken. Ha például a cél-ROAS megadott értéke 500%, akkor a Google Ads automatikusan úgy módosítja az ajánlatokat, hogy a konverziós érték maximális legyen, és a megadott cél-ROAS-értéket is sikerüljön tartani. Ez az intelligens ajánlattétel már az optimalizálás haladó szintje, de webshopnál mindenképpen érdemes kipróbálni.

Fontos továbbá, hogy legyen elég előzetes konverziós adatunk. A hivatalos Google ajánlás szerint ez 45 napon belüli 20 konverziót jelent.

Mikor ajánlott a standard shopping kampány?

  • akkor, ha kevés terméked van
  • ha nagyon kiszámított a kampánybüdzséd
  • ha belátható idő belül – kb. egy hét – már szeretnél eredményt látni
  • ha teljes kontrollt szeretnél az ajánlatok és a kizáró kulcsszavak felett
  • ha termék szinten szeretnél az ajánlatokon módosítani
  • ha nagy különbség van az árrések között termékenként
  • ha teljesen új Ads fiókkal kezded
  • ha most hirdetsz először shopping hálózaton

Smart (intelligens) shopping kampányok

A smart, magyar fordításban intelligens shopping kampány már a teljes automatizációt használja. Itt nem tudsz kizárni kulcsszavakat, nem lehet termékszinten ajánlattételt megadni, ezeket a Google gépi tanulására kell bíznod.

Igazából az ajánlattételi stratégiát választhatod meg, valamint hogy mely termékek szerepeljenek a kampányodban.

Kettő ajánlattétel-típus áll rendelkezésedre, a konverziós érték maximalizálása és a cél ROAS. Előbbit akkor használjuk, ha kb. 15-nél kevesebb konverziónk van az utóbbi 30 napban, a cél ROAS-ról pedig fent már ejtettünk szót. 

Ha termékcsoportonként különböző az értékesítési célunk, javasolt külön kampányokba is rendezni ezeket. Ezenkívül az akciós termékeket is külön kampányba tegyük, hogy magasabbra priorizálhassa azokat az intelligens algoritmus.

A magasabb árrésű termékeket tegyük külön kampányba, és alacsonyabb ROAS-t adjunk meg hozzá, mert akkor többször fog megjelenni és remélhetőleg többen is veszik. Ez általában is igaz: ha egy terméknek sok megjelenést szeretnél, tedd kisebb ROAS-ra.

Mikor ajánlott a smart shopping kampány?

  • ha nem bánod, hogy kiadod a kontrollt a kezedből
  • ha nincs időd optimalizálni
  • amikor van elegendő konverziós adatod – ideális a 100 konverzió az utolsó 30 napban
  • ha nagyon sok terméked van, amit nehéz manuálisan kezelni
  • amennyiben megengedheted magadnak, hogy kb. 7-14 napig ne legyen konverziód, ugyanis nem fog rögtön megtérülni
  • ha nem túl feszes a büdzséd
  • ha nem hirdeted ugyanazt normál shoppingban és/vagy dinamikus remarketingben, mivel ezeket felülírja
  • ha nem akarsz rövid időn belül ajánlattételt vagy hirdetett terméket változtatni, mert akkor újra kell tanulnia
  • ha már futtattál normál shopping vagy általános keresési hirdetést, így van fogalmad róla, mire keres a célcsoportod

Összegzés

Cikkünkben szerettünk volna megismertetni a shopping kampány legfontosabb tudnivalóival. Továbbá meg akartuk mutatni, mit érdemes átgondolni, mielőtt elkezded beállítani az első shopping kampányodat. Gondold végig a fenti szempontokat, hogy már az elején sikerélményed lehessen.